Staat momenteel vooral energie-efficiëntie van gebouwen centraal, in de toekomst gaat het steeds meer om de gebruikerservaring. In Smart Spaces voelen mensen zich goed, kunnen ze productief werken en taken uit hun privé- en zakelijke leven combineren. De technologie die dit mogelijk maakt ontwikkelt zich razendsnel: de ontwikkeling gebeurt hier en nu.

Stel, je rijdt met de auto naar je werk en merkt dat de accu bijna leeg is. De ‘digitale assistent’ op je smartphone boekt een plaats met laadpaal in de parkeergarage en loodst je naar de juiste locatie. Ondertussen reserveert hij een werkplek voor jou in het kantoorgebouw in de buurt bij de mensen waar je vandaag een afspraak mee hebt. Dankzij automatische toegangscontrole gaan de poortjes voor je open. De verlichting en temperatuur in de ruimte waar jij vandaag werkt, wordt automatisch aangepast aan je persoonlijke voorkeur en de werkzaamheden die je uitvoert. Even sparren met een collega? Via de app kom je te weten waar hij of zij zich op dit moment bevindt in het gebouw. Je kreeg gisteren al een bericht wat je vandaag voor de lunch kunt nemen. Je middagmaal is geboekt en wordt afgeleverd op je werkplaats. Een ‘verloren’ uurtje in je agenda? Dan ben je wellicht al automatisch aangemeld voor de yoga-les in de buurt, die jij zo graag wilde volgen. En waarschijnlijk is er – digitaal – een kluisje geboekt waar het postpakket dat jij vandaag ontvangt, kan worden afgeleverd.

“93 % van de werknemers vindt hun werkplek niet ideaal”

Hoe mooi zou het zijn om op deze wijze privéleven en werk beter op elkaar af te kunnen stemmen?  Smart Spaces, voorzien van moderne IT- en gebouwmanagementsystemen, maken het mogelijk. Centraal staat de ervaring van de mensen die het gebouw gebruiken. “Uit onderzoek blijkt dat 93% van de werknemers hun werkplek niet ideaal vinden”, aldus Daniel Schröder, Global Head Smart Spaces bij Siemens Building Technologies. “Veel bestaande kantoorpanden houden weinig rekening met de wensen van de gebruikers, terwijl juist dit de arbeidsproductiviteit een enorme boost kan geven. Een bedrijf als WeWork, aanbieder van dynamische werkruimten die innovatie en samenwerking stimuleren, speelt hier succesvol op in. Vooral de Millennium-generatie hecht veel belang aan een comfortabele, goed bereikbare, creatieve werkomgeving. Jongeren kopen geen eigen auto meer, maar willen dicht bij het OV en in de grote steden werken. Hun werkomgeving moet inspirerend zijn: ze willen zich prettig voelen op het werk en gebruik kunnen maken van verschillende diensten. Smart Spaces zijn als onderdeel van de lokale gemeenschap goed verbonden met vervoerssystemen, de directe omgeving en andere stedelijke infrastructuur. Dit te kunnen faciliteren, wordt voor werkgevers steeds belangrijker bij het aantrekken van nieuw talent. Aangezien mensen tegenwoordig steeds vaker flexibel ruimte met anderen delen, is het noodzakelijk dat die ruimte zich kan aanpassen aan verschillende gebruikersbehoeften.”

Dagelijks nieuwe features

Bestaande gebouwen kunnen met moderne technologie getransformeerd worden tot Smart Spaces, op voorwaarde dat informatietechnologie (IT) en operationele (gebouwen) technologie (OT) worden geïntegreerd. Bedrijven gebruiken vaak veel systemen die niet geïntegreerd werken en geen uniforme gebruikersinterface toelaten. Het antwoord hierop is de cloud. Schröder: “Via de cloud en het Internet of Things kunnen we systemen makkelijker met elkaar integreren en nieuwe, op data gebaseerde gepersonaliseerde diensten aanbieden. Siemens loopt voorop in deze ontwikkeling. We stellen onze eigen systemen open voor anderen en bieden de mogelijkheid om oplossingen van diverse leveranciers te koppelen. Hierdoor komen er dagelijks nieuwe features bij die inspelen op de wensen van verschillende stakeholders rondom een gebouw. Zo vinden huurders het belangrijk dat de ruimte in gebouwen optimaal wordt benut. Indoor positionings- en booking-systemen voor vergaderruimten maken dit mogelijk. Bovendien houdt slimme technologie gebouwen breed en flexibel inzetbaar. Dit sluit aan bij de steeds kortere vastgoedcontracten. Steeds vaker wordt pas vlak voor de oplevering van een nieuw pand bekend hoe het wordt ingezet en hoeveel mensen erin werken.”

“In gebouwen waar mensen zich prettig voelen, wordt automatisch efficiënt omgegaan met energieverbruik”

Voorlopig zijn nog veel gebouwen slechts gedeeltelijk intelligent. De ultieme Smart Space bestaat nog niet. Een gebouw als het kantoor van de Agnelli Foundation in Italië komt wel dicht in de buurt. Dit IoT-gebouw reageert real-time op de gebruikersbehoefte en werkt interactief met gebruikers samen. Schröder verwacht dat gebouwen de komende jaren in snel tempo intelligenter zullen worden. “Niet alle software is er al, maar er komen voortdurend nieuwe features en platforms bij. Tegenwoordig accepteren mensen dat software continu wordt geupdated en in ontwikkeling is, maar alleen op voorwaarde dat die software voor hen van toegevoegde waarde is. Ook slimme gebouwtechnologie kan pas succesvol zijn als ze gebaseerd is op de gebruikerswensen. Om dit proces te versnellen heeft Siemens een team jonge ontwikkelaars en UX experts in Berlijn, die los van de bestaande gebouwentechniek, werken aan gebruikers app’s die Smart Spaces mogelijk maken. In de toekomst zullen Smart Buildings en Smart spaces naadloos in elkaar overgaan.Ook kijken naast ontwikkelaars en ontwerpers mensen met een psychologie achtergrond naar onze oplossingen. Hoe kunnen deze de gebruikerswens invullen nog voor gebruikers die wens voor zichzelf herkennen? In gebouwen waar mensen zich prettig voelen, wordt automatisch efficiënt omgegaan met energieverbruik. De ontwikkeling gaat sneller dan we denken. De overgang naar Smart Spaces voltrekt zich hier en nu.”

Daniel Schroeder

Reageer op dit artikel