Digitalisering schept kansen voor brandveiligheidsspecialisten en hun klanten. Door informatie real-time beschikbaar te stellen helpt Siemens Solution Partners kosten te sparen en efficiënter te werken. Tijdens de partnerdag in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem werden de nieuwste oplossingen voor danger management en ontruiming op basis van gesproken woord gedemonstreerd.

De locatie voor de partnerdag was niet zomaar gekozen. In 2016 heeft Hollander Techniek de brandmeld- en ontruimingsinstallaties van het Nederlands Openluchtmuseum vernieuwd en uitgebreid. Het 44 hectare groot museumpark is onderverdeeld in acht technische knooppunten met elk hun eigen brandmeldcentrale. Deze zijn gekoppeld in een glasvezelnetwerk en verbonden met de hoofdbrandmeldcentrale in de meldkamer van het museum. Van hieruit wordt de volledige brandbeveiligingsinstallatie bediend via het Danger Management Systeem Cerberus DMS.

Paradigmaverschuiving

Alex Driessen, Business Unit Manager CPS binnen Siemens Building Technologies, wierp een blik in de toekomst van de brandbeveiligingssector, die net als andere onderdelen van de samenleving steeds meer digitaliseert. Het aantal apparaten dat binnen het Internet of Things met elkaar in verbinding staat groeit exponentieel. De digitalisering gaat gepaard met een paradigmaverschuiving. De nadruk komt steeds meer op software en content in plaats van hardware te liggen. Gebruikers worden ontwikkelaars en informatie wordt real time beschikbaar. Dit leidt op breed vlak tot nieuwe businessmodellen. Denk maar aan het succes van e-books, taxidienst Uber en Spotify.

Siemens partnerdag

Naar de cloud

Driessen schetste hoe de digitalisering in de brandbeveiligingssector aan het accelereren is. “Dit zal over een paar jaar onze businessmodellen beïnvloeden”. Klanten kijken steeds meer naar de life cycle kosten en vragen om real time informatie. Hier spelen we bij Siemens op in door onze technologie te verbinden met de cloud. We streven ernaar om in 2019 de informatie uit onze brandmeldsensoren via de cloud beschikbaar te maken.”

Win-win

Welke kansen biedt deze ontwikkeling voor Solution Partners? Allereerst is connectiviteit de basis om efficiënter te werken. Veel technische bedrijven kampen met een personeelstekort en stijgende personeelskosten. Minder mensen moeten dezelfde hoeveelheid werk verzetten. Het ontsluiten van informatie via de cloud maakt een efficiencyslag mogelijk. Zo weten servicetechnici op voorhand beter wat er aan de hand is, voor ze naar een project toerijden. Storingen kunnen vaker op afstand worden verholpen, waardoor de reiskosten dalen. Desgewenst kan de serviceafdeling van Siemens direct meekijken in de cloud. Tijdens periodiek onderhoud kunnen servicemonteurs exact laten zien aan de klant wat ze gedaan hebben. Het analyseren en monitoren van data maakt preventief onderhoud mogelijk. Hierdoor kunnen servicebedrijven beter met hun klanten communiceren over de verwachte onderhoudskosten. Kortom, een win-win voor alle betrokkenen. Vanzelfsprekend investeert Siemens fors in de beveiliging van haar cloud-oplossing, zodat data alleen terechtkomen in de juiste handen.

Nieuwe oplossingen

Solution Partners werden tijdens de partnerdag bijgepraat over nieuwe productontwikkelingen. Zo wordt de STABU Bestekservice voor brandveiligheidssysteem Cerberus PRO ook geschikt gemaakt voor Cerberus PACE. Deze nieuwe high end-oplossing voor ontruiming, audio en omroep wordt in april/mei door het hoofdkantoor van Siemens vrijgegeven. Rond die tijd wordt ook versie 3.0 van Cerberus DMS vrijgegeven. Daarnaast gaat Siemens eind dit jaar een voice sounder voor Cerberus PRO lanceren. In juni vindt de jaarlijkse Experience Day voor technici plaats.

Reageer op dit artikel