Sinds februari is Marcel Hazenbroek hoofd Customer Support, Productmanagement en Marketing voor de HVAC-producten  van Siemens. Een kennismaking.

Marcel Hazenbroek (39) werkte jarenlang in de tuinbouwautomatisering. Hij begon bij zijn vorige werkgever als manager Product Development en groeide door tot commercieel productmanager. Om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen, was hij toe aan een nieuwe markt en omgeving.

Betere leefomgeving

“Ik was vanuit mijn tuinbouwervaring al bekend met klimaatbeheersing. De reden waarom ik voor Siemens heb gekozen is het brede HVAC-productportfolio en de kansen die dit biedt. Losse componenten worden steeds intelligenter en kunnen worden geïntegreerd zodat ze met elkaar communiceren. Hierdoor kunnen we onder meer een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Een goed voorbeeld hiervan is de koppeling van onze cloudoplossing Building Operator met onze intelligente afsluiters. Door deze integratie is remote configuratie en monitoring van de afsluiters mogelijk, waardoor energiestromen geoptimaliseerd kunnen worden. Daarnaast hebben we slimme apps om van gebouwen perfect places te maken: intelligente, comfortabele en energiezuinige omgevingen om te wonen en werken. De verregaande integratie van slimme veldapparaten, regelsystemen en platform-oplossingen is de reden dat ik bij Siemens werk. Ik wil graag samen techniek inzetten om maatschappelijke waarde te leveren en bij te dragen aan een betere leefomgeving. Daar ligt mijn passie.”

Verbinding en samenwerking

Na amper een maand op kantoor in Den Haag te hebben gewerkt, moest ook Hazenbroek door de coronamaatregelen vanuit huis gaan werken. Inmiddels heeft hij op digitale wijze zijn team aardig leren kennen. “We hebben regelmatig contact via Microsoft Teams. Niet alleen voor zakelijke besprekingen, maar ook voor een koffiemomentje. Op die manier leer je elkaar ook persoonlijker kennen. Verbinding behouden is essentieel in deze atypische tijd.”

Samenwerking is ook precies waar Hazenbroek op inzet. Siemens is bezig met de voorbereidingen voor de introductie van de PXC4- en PXC5-controllers en Building Operator. Dit gebeurt door de coronamaatregelen vooral digitaal. “We bekijken momenteel hoe we onze klanten en partners zo goed mogelijk bij de lancering kunnen betrekken. Als onderdeel hiervan bieden we kosteloze HVAC-trainingen aan met productpresentaties en de mogelijkheid om vragen te stellen.”

Partners succesvol maken

Zodra de coronamaatregelen worden versoepeld, wil Hazenbroek graag de klanten bezoeken. “Ik vind het onze taak om bij te dragen aan hun succes. Door het leveren van de juiste producten tegen de juiste prijs, maar ook door het tijdig aanbieden van systeemadviezen en calculaties, en technische ondersteuning bij projecten van partners. In dat kader gaan we onze processen verder verbeteren en meer inzetten op effectiviteit. Hierdoor kunnen we nog beter in contact staan met klanten en sneller reageren op hun vragen. Relevant blijven voor onze partners vind ik ons bestaansrecht.”

Gedreven team

Zowel langs de product- als de proceskant ziet Hazenbroek ruimte voor nieuwe mogelijkheden. “Hierover wil ik graag een open discussie met collega’s en klanten. Begrip kweken voor elkaars uitdagingen is ontzettend belangrijk om de samenwerking te versterken en het merk Siemens nog beter in de markt te zetten. Ik heb gedreven collega’s die het klantbelang altijd in het achterhoofd houden. Ze gaan echt ver om klanten te helpen! Ze hebben veel ervaring met en kennis van onze producten en hun toepassing. Op regeltechnisch niveau zijn ze ijzersterk.”

Kennis borgen

Het borgen en publiek beschikbaar maken van kennis ziet Hazenbroek als een uitdaging. “Het valt niet mee om regeltechnisch onderbouwde mensen te vinden. Met het oog op de toekomst gaan we kennis die nu nog in de hoofden zit beter ontsluiten en schaalbaar maken. Online dienstverlening zou ons hierbij kunnen helpen.”

Ondernemerschap

Het plan was om met alle productmanagers enkele dagen mee te gaan op bezoek bij klanten, partners en groothandels. Door de coronacrisis is dit voorlopig niet mogelijk. “Maar dat halen we in”, belooft Hazenbroek, die de tijd in zijn ‘home office’ benut om zich grondig te verdiepen in de producten en processen, en de discussie aan te zwengelen over invulling van de Siemens Building Products missie: het realiseren van perfect places. “Wat bedoelen we hiermee? Wat betekent het voor onze dagelijkse werkzaamheden? Hoe vertalen we dit naar onze eigen plannen en lokale markt? Ik geloof in ondernemerschap, denken in kansen en oprechte belangstelling voor de drijfveren van de klant. Dit nog sterker uit te rollen, samen met mijn collega’s, is mijn ambitie.”

Reageer op dit artikel