In nog geen halve eeuw tijd zijn HVAC-componenten doorontwikkeld van elektromechanische producten tot volledig gedigitaliseerde oplossingen. Als productmanager HVAC bij Siemens heeft Johan Boom deze ontwikkeling van nabij meegemaakt. “De mogelijkheden van de huidige digitale technologie zijn eindeloos.”

Je komt ze tegenwoordig nog maar zelden tegen: mensen met een 42-jarig dienstverband. Johan Boom zet over enkele weken met een goed gevoel een punt achter zijn carrière. “Wat ik iedereen aanbeveel? Zoek een baan die je leuk vindt. Ik had een baan die perfect bij me paste. Sinds ik me dat realiseerde is het alleen maar leuker geworden.”

Siemens-geschiedenis

De afgelopen 42 jaar heeft Johan een mooi stuk Siemens-geschiedenis meegemaakt. In 1977 ging hij als tekenaar aan de slag bij Elverwerk (elektrotechniek, verwarming, werktuigbouwkunde), een onderdeel van Landis & Gyr. Niet veel later werd hij vertegenwoordiger in het oosten van het land, om vervolgens als hoofd van de afdeling engineering een technische ondersteuningsafdeling op te richten.

Problemen oplossen

Na de samenvoeging met Staefa Control System tot Landis & Staefa werd Johan productmanager. Deze functie is hij ook na de overname door Siemens met plezier blijven uitoefenen. “Het leukste vond ik problemen oplossen bij afnemers van onze HVAC-producten. Als mijn collega’s van Customer Services er telefonisch niet uitkomen, sturen ze mij op pad. Klanten willen dat hun installatie werkt en blijft werken. Daarvoor te zorgen is altijd mijn grootste uitdaging geweest. Het geeft voldoening om na je werk naar huis te rijden in de wetenschap dat je een installatie weer werkende hebt gekregen.”

Van mechanisch naar digitaal

HVAC-producten hebben de afgelopen decennia een grote ontwikkeling doorgemaakt. Van de spoeltjes en bewegende delen tot volledig gedigitaliseerde regelaars. “In het begin van mijn carrière was alles elektromechanisch, vervolgens elektronisch en inmiddels zijn we in het digitale tijdperk beland. De digitalisering van HVAC-componenten biedt ontzettend veel nieuwe mogelijkheden. We hebben nu machtig mooie oplossingen om storingen snel op te sporen en te verhelpen. Je kunt veel op afstand, tegenwoordig heel eenvoudig via de cloud, verhelpen wat de reiskosten reduceert. Analyse van data uit HVAC-componenten helpt onder meer het energieverbruik te reduceren. Het enige nadeel is dat mensen zich soms blindstaren op hun monitor. Vroeger ging je bij een storing eerst de installatie eens goed bekijken. Tegenwoordig duiken we meteen de software in. Die werkt wel eens als een filter voor wat er achter de schermen in de installatie gebeurt. Daarom vind ik het belangrijk dat we ook voldoende kennis behouden over de wereld achter de data. Je boerenverstand gebruiken is vaak nog de beste oplossing!”

Inlevingsvermogen

Een tip die hij graag meegeeft aan zijn collega’s bij Siemens: “Verdiep je terdege in de vraag van de klant. Vraag tekeningen en configuratiegegevens op, zodat je weet hoe de installatie in elkaar zit en een goed advies kunt geven. Verplaats je in de situatie van de klant. Hoe ziet zijn installatie eruit en uit welke componenten is die opgebouwd? Bij problemen moet je klanten vaak behoorlijk uitvragen om erachter te komen wat er echt aan de hand is.”

Sleutelaar

Johan heeft zijn taken overgedragen, zodat de afnemers van Siemens HVAC-producten ook na zijn vertrek goed worden bediend. Zal hij de werkvloer missen? “Een beetje wel, maar thuis wachten veel uitdagingen. Bijvoorbeeld de waslijst van nog uit te voeren reparaties. Als ik die heb afgewerkt, ga ik een oude Mercedes en twee motoren opknappen. Sleutelen aan auto’s en motoren is altijd mijn hobby geweest. Stilzitten is niets voor mij.”

Reageer op dit artikel